Lediga jobb Överklagandenämnden För Studiestöd i Härnösand

Se alla lediga jobb från Överklagandenämnden För Studiestöd i Härnösand. Genom att välja ett specifikt yrke kan du även välja att se alla lediga jobb i Härnösand som finns inom det yrket.

Överklagandenämnden för studiestöd söker högskoleutbildad föredragande

Anslaget på myndighetens anslagstavla den 24 november 2022 Överklagandenämnden för studiestöd söker högskoleutbildad föredragande Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Myndigheten står nu inför en stor utmaning då myndigheten även har fått till uppgift att pröva överkl... Visa mer
Anslaget på myndighetens anslagstavla den 24 november 2022
Överklagandenämnden för studiestöd söker högskoleutbildad föredragande
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år.
Myndigheten står nu inför en stor utmaning då myndigheten även har fått till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut i ärenden rörande det nya offentliga omställningsstudiestödet.
Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administra­tion. Direktören är myndighetschef. Se även myndig­hetens hemsida www.oks.se för mer informa­tion.
Myndighetens verksamhet bedrivs i nyrenoverade lokaler centralt i Härnösand och där arbetar för närvarande 18 med­arbetare.
Vi söker nu en eller flera föredragande till tillsvidareanställningar och en föredragande till visstidsanställning.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att handlägga ärenden, sätta upp förslag till beslut och föredra ärenden för Överklagandenämnden eller för beslutsfattare.
Du kommer ingå i en enhet som handlägger flera olika ärendeslag bland annat bestående av ärenden rörande omställningsstudiestöd och utländska medborgares rätt till svenskt studiestöd. Du kommer att vara en stor del i myndighetens arbete med utveckling av praxis som kommer att ske på området omställningsstudiestöd under de närmaste åren.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har godkänd examen på högskole- eller universitetsnivå med juridisk inriktning eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av juridiskt arbete eller handläggning av ärenden inom offentlig förvaltning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av handläggning av frågor som myndigheten har att pröva.
Du ska ha en god kommunikationsförmåga liksom en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Goda språkkunskaper, främst i engelska, är meriterande.
Anställningen ställer krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvars­känsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är service­inriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag men samtidigt kan arbeta själv­ständigt, ta initiativ och lösa problem. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värde­sätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Om anställningen
Myndigheten tillämpar provtjänstgöring sex månader vid första anställning. Myndigheten erbjuder flexibel arbetstid och distansarbete upp till två dagar i veckan.
Anställningsform: Tillsvidareanställning samt visstidsanställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan som ska innehålla ansökningsbrev och meritförteckning (CV). Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 21 december 2022.
Ansökan sänds per e-post till [email protected], ange myndighetens diarienummer 2022-04757.
Kontaktpersoner
Ulrica Åsberg, enhetschef, 0611-34 75 00
Christine Nordlund, föredragande, Fackförbundet ST, 0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre

Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist

Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetsc... Visa mer
Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och med stöd av myndighetens instruktion och arbetsordningen av den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli – ligger i Härnösand och har för närvarande 18 med­arbetare – svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administra­tion. Direktören är myndighetschef. Se även myndig­hetens hemsida www.oks.se för mer informa­tion.
Myndigheten söker nu en föredragande till en tidsbegränsad anställning.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att handlägga ärenden, sätta upp förslag till beslut och föredra ärenden för Överklagandenämnden eller för beslutsfattare.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för befattningen ska du ha en juristexamen. Det är meriterande om du har fullgjort notariemeritering eller har motsvarande erfarenhet av handläggning av ärenden inom offentlig förvaltning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av frågor inom myndighetens ansvarsområde.
Du ska ha en god kommunikationsförmåga liksom en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Goda språkkunskaper, främst i engelska, är meriterande.
Anställningen ställer särskilda krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvars­känsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är service­inriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag. Du ska kunna arbeta själv­ständigt, ta initiativ och lösa problem. Vi fäster övergripande stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värde­sätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning under som längst sex månader.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 3 april 2022.
Ansökan sänds per e-post till [email protected]
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV). Ange myndighetens diarienummer 2022-00989.
Kontaktpersoner
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Christine Nordlund, registrator, Fackförbundet ST, 0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre

Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist

Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Myndigheten står nu inför en stor utmaning då myndigheten även har fått till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut i ärenden rörande de... Visa mer
Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år.
Myndigheten står nu inför en stor utmaning då myndigheten även har fått till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut i ärenden rörande det nya offentliga omställningsstudiestödet.
Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli – ligger i Härnösand och har för närvarande 18 med­arbetare – svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administra­tion. Direktören är myndighetschef. Se även myndig­hetens hemsida www.oks.se för mer informa­tion.
Myndighetens verksamhet bedrivs i nyrenoverade lokaler centralt i Härnösand.
Myndigheten söker nu en föredragande till en tillsvidareanställning.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att handlägga ärenden, sätta upp förslag till beslut och föredra ärenden för Överklagandenämnden eller för beslutsfattare.
Du kommer att spela en viktig roll i myndighetens arbete med det nya omställningsstudiestödet och den utveckling av praxis som kommer att ske på området under de närmaste åren.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för befattningen ska du ha en juristexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av juridiskt arbete och då gärna handläggning av ärenden inom offentlig förvaltning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av frågor inom myndighetens ansvarsområde.
Du ska ha en god kommunikationsförmåga liksom en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Goda språkkunskaper, främst i engelska, är meriterande.
Anställningen ställer krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvars­känsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är service­inriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag men samtidigt kan arbeta själv­ständigt, ta initiativ och lösa problem. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värde­sätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar som regel provtjänstgöring sex månader vid första anställning. Myndigheten erbjuder flexibel arbetstid och distansarbete upp till två dagar i veckan.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 25 september 2022.
Ansökan sänds per e-post till [email protected]
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV). Ange myndighetens diarienummer 2022-03250.
Kontaktpersoner
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Christine Nordlund, föredragande, Fackförbundet ST, 0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre

Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist

Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetsc... Visa mer
Överklagandenämnden för studiestöd söker en föredragande jurist
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och med stöd av myndighetens instruktion och arbetsordningen av den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli – ligger i Härnösand och har för närvarande 18 med­arbetare – svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administra­tion. Direktören är myndighetschef. Se även myndig­hetens hemsida www.oks.se för mer informa­tion.
Myndigheten söker nu en föredragande till en tillsvidareanställning.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att handlägga ärenden, sätta upp förslag till beslut och föredra ärenden för Överklagandenämnden eller för beslutsfattare.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för befattningen ska du ha en juristexamen. Det är meriterande om du har fullgjort notariemeritering eller har motsvarande erfarenhet av handläggning av ärenden inom offentlig förvaltning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av frågor inom myndighetens ansvarsområde.
Du ska ha en god kommunikationsförmåga liksom en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Goda språkkunskaper, främst i engelska, är meriterande.
Anställningen ställer särskilda krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvars­känsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är service­inriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag. Du ska kunna arbeta själv­ständigt, ta initiativ och lösa problem. Vi fäster övergripande stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värde­sätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar som regel provtjänstgöring sex månader vid första anställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 6 mars 2022.
Ansökan sänds per e-post till [email protected]
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV). Ange myndighetens diarienummer 2022-00606.

Kontaktpersoner
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Christine Nordlund, föredragande, Fackförbundet ST, 0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre

ÖKS söker en registrator, tillika administratör

Anslaget på myndighetens anslagstavla den 10 juni 2021 Överklagandenämnden för studiestöd söker en registrator, tillika administratör, med vissa föredragandeuppgifter Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklaganden... Visa mer
Anslaget på myndighetens anslagstavla den 10 juni 2021
Överklagandenämnden för studiestöd söker en registrator, tillika administratör, med vissa föredragandeuppgifter


Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och med stöd av myndighetens instruktion och arbetsordningen av den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli – som ligger i Härnösand och har för närvarande 18 med­arbetare – svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administra­tion. Direktören är myndighetschef. Se även myndig­hetens hemsida www.oks.se för mer informa­tion.
Myndigheten söker nu en registrator, tillika administratör, med vissa föredragandeuppgifter. Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Arbetsbeskrivning
I dina arbetsuppgifter ingår registrering och klassificering av ärenden och handlingar i myndighetens dokument- och ärendehanteringssystem. I dina arbetsuppgifter ingår också posthantering såsom bedömning, fördelning av posten samt expediering av beslut. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara frågor om pågående ärenden. Arbetet som registrator sker i nära samarbete med myndighetens arkivarie/registrator.
I dina arbetsuppgifter ingår därutöver administrativa uppgifter såsom att svara för kontorsservice och löpande kontakter med hyresvärd och leverantörer av olika tjänster samt med andra myndigheter. Det ingår även frågor rörande intern representation, inventarievård, inventeringsfrågor och vissa säkerhetsfrågor. Du kommer även att biträda vid nämndens sammanträdes- och reseplanering och medverka vid upprättande av olika planer och policys.
Du kommer också att delta i ärendehanteringen med bland annat vissa föredragningsuppgifter.
Kvalifikationer
För att komma i fråga för befattningen ska du ha minst ett treårigt gymnasium samt flerårig erfarenhet av arbete med registrering av ärenden inom offentlig förvaltning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter. Du ska ha en god kommunikationsförmåga liksom en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Ytterligare språkkunskaper i bland annat engelska är meriterande.
Anställningen ställer särskilda krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvars­känsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är service­inriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag. Du ska kunna arbeta själv­ständigt, ta initiativ och lösa problem. Du ska även vara beredd att vid behov ta dig an även andra arbetsuppgifter inom ramen för myndighetens ansvarsområde, du ska därtill vara intresserad av att delta i en fortlöpande kompetensutveckling för medarbetarna inom myndigheten.
Du utgör i många fall myndighetens ansikte utåt, eftersom arbetet innebär en mängd kontakter med klaganden, ombud, andra myndigheter, leverantörer samt allmänheten och massmedia. Vi fäster därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värde­sätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar som regel provtjänstgöring sex månader vid första anställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 30 juni 2021.
Ansökan sänds per e-post till [email protected]
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV). Ange myndighetens diarienummer 2021-2824.
Kontaktpersoner
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Marianne Jägerving, arkivarie/registrator, Fackförbundet ST, 0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre

ÖKS söker en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef

Överklagandenämnden för studiestöd söker en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ären... Visa mer
Överklagandenämnden för studiestöd söker en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och med stöd av myndighetens instruktion och arbetsordningen av den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli – som ligger i Härnösand och som för närvarande har 18 medarbetare – svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administration. Direktören är myndighetschef. Se även myndighetens hemsida www.oks.se för mer information.
Myndigheten söker nu en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef. Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Arbetsbeskrivning
Du är enhetschef för myndighetens båda handläggande enheter och har ett från myndighetschefen delegerat personal- och arbetsmiljöansvar för de medarbetare som är indelade för tjänstgöring på enheterna. Du leder och fördelar också det dagliga arbetet för dessa medarbetare.
Som enhetschef arbetar du med myndighetens samtliga ärendetyper och har ett ansvar för att arbetet vid myndigheten utförs på ett rättssäkert och effektivt sätt. Du ansvarar även för uppföljning och kontroll av att de för myndigheten uppsatta tidsmålen uppfylls samt för uppföljning av Överklagandenämndens praxis. Viss ärendehandläggning kan ingå. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och ansvarar i samarbete med myndighetens ledning för att samordna verksamheten och resurserna på ett effektivt sätt. I den omfattning som preciserats i myndighetens arbetsordning eller särskilda beslut har du ett delegerat ansvar för vissa administrativa ärenden.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för befattningen ska du vara notariemeriterad. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av juridiskt arbete, är domarutbildad eller har erfarenhet som bedöms likvärdig. Det är också meriterande om du har chefs- och ledarskapserfarenhet och några års erfarenhet från arbete som vi bedömer relevant, t.ex. hos CSN eller Regeringskansliet. Du bör ha mycket goda kunskaper om de rättsområden som myndigheten handlägger.
Du ska ha goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser. Vidare ska du ha erfarenhet av arbete med utveckling av organisationer och förändringsprocesser, särskilt i ljuset av en ökad digitaliserad ärendehantering. Du ska kunna medverka till att utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur.
Vid rekryteringen värdesätter vi om du har följande förmågor
goda chefs-och ledaregenskaper,
goda språkkunskaper; främst i engelska,
utvecklad samarbetsförmåga och social kompetens,
mycket god administrativ förmåga samt förmåga att organisera och strukturera det löpande arbetet,
kunna entusiasmera och motivera dina medarbetare,
väcka intresse och engagemang för myndighetens verksamhet, och
arbeta med yrkesmässig integritet.

Anställningen ställer särskilda krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvarskänsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är serviceinriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag. Du ska kunna arbeta självständigt, ta initiativ och lösa problem. Du ska därtill vara intresserad av att delta i en fortlöpande kompetensutveckling. Vi fäster övergripande stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värdesätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar som regel provtjänstgöring sex månader vid första anställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 20 februari 2022.
Ansökan sänds per e-post till [email protected]
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV) och löneanspråk. Ange också myndighetens diarienummer 2022-0250
Kontaktpersoner
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Marianne Jägerving, arkivarie, tillika huvudregistrator, Fackförbundet ST,
0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre

ÖKS söker en eller flera föredragande jurister

Överklagandenämnden för studiestöd söker en eller flera föredragande jurister Arbetsplatsbeskrivning Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock ... Visa mer
Överklagandenämnden för studiestöd söker en eller flera föredragande jurister
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och med stöd av myndighetens instruktion och arbetsordningen av den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli – ligger i Härnösand och har för närvarande 18 med­arbetare – svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administra­tion. Direktören är myndighetschef. Se även myndig­hetens hemsida www.oks.se för mer informa­tion.
Myndigheten söker nu en eller flera föredraganden till en tidsbegränsad anställning.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att handlägga ärenden, sätta upp förslag till beslut och föredra ärenden för Överklagandenämnden eller för beslutsfattare.
Kvalifikationer
För att komma ifråga för befattningen ska du ha en juristexamen. Det är meriterande om du har fullgjort notariemeritering eller har motsvarande erfarenhet av handläggning av ärenden inom offentlig förvaltning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av frågor inom myndighetens ansvarsområde.
Du ska ha en god kommunikationsförmåga liksom en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Goda språkkunskaper, främst i engelska, är meriterande.
Anställningen ställer särskilda krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvars­känsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är service­inriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag. Du ska kunna arbeta själv­ständigt, ta initiativ och lösa problem. Vi fäster övergripande stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värde­sätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning under som längst sex månader.
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Ansökan
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 6 juni 2021.
Ansökan sänds per e-post till [email protected]
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV). Ange myndighetens diarienummer 2021-02277.
Kontaktpersoner
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Elisabeth Kalén, registrator, Fackförbundet ST, 0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00 Visa mindre