Lediga jobb som Användbarhetsexpert i Härnösand

Se lediga jobb som Användbarhetsexpert i Härnösand. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Härnösand som finns hos arbetsgivaren.

Riksarkivet söker en driven sektionschef för användarstöd

Ansök    Sep 6    Riksarkivet    Användbarhetsexpert
Om Riksarkivet Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer. Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och ... Visa mer
Om Riksarkivet
Riksarkivet har särskilt ansvar för den statliga arkivverksamheten och för arkivvården i landet. Vi ska kontrollera den offentliga arkivverksamheten och ha nationell överblick över arkivfrågorna. Vi tar emot statliga myndigheters arkiv och arkiv från andra typer av organisationer.

Vi säkrar samhällets långsiktiga informationsförsörjning och garanterar innehåll, sammanhang och äkthet. Vi fokuserar på användarnas behov när vi beskriver och vårdar arkiven, när vi gör dem tillgängliga och när vi reglerar hur de ska hanteras.

Riksarkivets målsättningar sammanfattas i att vi är länken mellan dåtid, nutid och framtid, samhällets information är säkrad och arkiven är tillgängliga för alla.

Riksarkivet har drygt 400 anställda och finns på elva orter. Vi är inne i ett spännande och omfattande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav.

Om enheten
IT-enheten är en av enheterna inom Avdelningen för bevarande och digital infrastruktur. Enheten har idag ett 30-tal medarbetare och karaktäriseras av en bred kompetens bl.a. inom IT-infrastruktur, systemintegration och systemutveckling. IT-enheten ansvarar för drift av Riksarkivets centrala IT-system genom att kontinuerligt upprätthålla verksamhetens krav på tillgänglighet, funktionalitet, prestanda och säkerhet.

IT-enheten är indelad i tre sektioner, Sektionen för användarstöd, Sektionen för IT-drift och sektionen för Samordning och utveckling. På sektionen för användarstöd kommer du att leda ett team med sju personer placerade på fyra orter. Du kommer att arbeta med leda det dagliga arbetet på sektionen, som tillhandahåller myndighetens standardiserade klientplattform till Riksarkivet samtliga medarbetare. Sektionen förvaltar även myndighetens telefonilösning samt läsesalsplattformen som vi tillhandahåller till besökarna i våra läsesalar. Till sektionen hör även Riksarkivets helpdesk.

Om tjänsten
Du ansvarar för verksamheten inom sektionen och har personal- och arbetsmiljöansvar. I arbetet ingår deltagande i verksamhets- och budgetplanering samt uppföljning och utvärdering. I ditt ledarskap förmedlar du helhetssyn och engagemang bl.a. genom att kommunicera och tydliggöra mål och strategier för sektionen. Du skapar också goda förutsättningar för dina medarbetare att utvecklas och genomföra sina uppgifter. Vidare samverkar du kontinuerligt med medarbetare, chefer, systemägare/systemförvaltare.

Som sektionschef för användarstöd kommer du att arbeta nära övriga sektionschefer samt ingå i enhetens ledningsgrupp samt delta i myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Att leda eller delta i olika projekt eller arbetsgrupper kan också vara en del av uppdraget.

Vi erbjuder


• Intressanta, utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsnytta,
• god arbetsmiljö
• flexibla arbetstider,
• goda semestervillkor,
• generös friskvårdsersättning

Om dig
Du ska ha:


• Utbildning med inriktning på datateknik, systemvetenskap eller motsvarande på lägst gymnasienivå.
• Minst två års erfarenhet av drift, underhåll och administration av klientdatorer i större miljöer förvärvad de senaste 3 åren,
• Vana att samverka med IT-leverantörer,
• Erfarenhet av upphandling, förhandling och avtalshantering,
• B-körkort.

Det är meriterande om du har:


• Tidigare erfarenhet som chef.
• Kunskap inom ITIL,
• Erfarenhet av IT-förvaltning

Personliga egenskaper:

Som person är du resultatinriktad. Du har god kommunikativ förmåga och god förmåga att skapa goda relationer. Du är flexibel i din roll och agerar professionellt i pressade situationer. Du är analytiskt lagd och har stor förståelse för verksamheten. Du är säkerhetsmedveten och har ett stort fokus på IT-säkerhet

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Tjänstgöringsgrad: Heltid
Arbetsplats: Härnösand

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Ansök senast: 2021-09-27 

Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning samt 6 månaders provanställning.
Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

UX:are till Digitaliseringsenheten i Härnösand, Luleå eller annan ort.

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndi... Visa mer
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Digitaliseringsenheten ingår i Verksamhetsområdet kunskapsutveckling som ansvarar för att Specialpedagogiska skolmyndigheten är en innovativ och ledande kunskapsaktör. Verksamhetsområdet är organiserat i två enheter, Analys- och utvecklingsenheten samt Digitaliseringsenheten. Digitaliseringsenheten ansvarar för att driva, utveckla och stärka myndighetens förmåga inom digitalisering.

ARBETSUPPGIFTER
Är du en erfaren UX:are som vill vara en nyckelperson i vår digitalisering?
Vi söker nu en digital strateg inom UX till Digitaliseringsenheten med placering i Härnösand, Luleå eller något av myndighetens övriga kontor.

Digitaliseringsenheten är under uppbyggnad och vi utökar nu teamet som ska forma och leda det fortsatta arbetet med digitalisering i myndigheten. Våra medarbetare sitter utspridda på flera orter så en stor del av arbetsmötena och arbetsplatsträffarna sker på distans. Resor i tjänsten förekommer. Du kommer som en i teamet ha stort inflytande och goda möjligheter att påverka digitaliseringsarbetet och vårt arbetssätt.

Som UX:are på Digitaliseringsenheten driver och deltar du i arbetet med att förverkliga myndighetens digitaliseringsstrategi. Vi vill med vårt digitaliseringsarbete bland annat utveckla vår verksamhet och våra digitala tjänster för ett proaktivt stöd som gör skillnad för våra målgrupper. Du kommer att bli en viktig del i myndighetens arbete med att förstärka vårt användarorienterade förhållningssätt. Ditt fokus kommer att vara att stötta verksamheten och kommunicera och förankra arbetssätt inom användarinvolvering samt att driva och utveckla processer och metoder inom UX-området. Du kommer också delta i arbetet med att skapa engagerande, användarvänliga, tillgängliga och nyskapande digitala lösningar.

I rollen ingår även att säkerställa en sammanhållen upplevelse för myndighetens kunder, att initiera och delta i initiativ och aktiviteter som stärker kundupplevelsen samt att analysera och följa upp kundupplevelsen för att löpande hitta förbättringar. För vår myndighet är tillgänglighet en självklarhet. Du deltar i utvecklingen av våra digitala tjänster tillsammans med våra kärnverksamheter, vår kommunikationsenhet, vår IT-enhet och med externa leverantörer.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha:

- universitets- eller högskoleexamen med relevant inriktning inom UX-design, interaktionsdesign eller liknande.
- minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta med UX-design
- flera års dokumenterad erfarenhet av arbete med användarinvolvering
- dokumenterad erfarenhet av arbete med och kunskap om tillgänglighet

Du bör ha:

- erfarenhet av att driva och utveckla processer och metoder inom UX-området
- mycket god förmåga att identifiera och förverkliga digitaliseringens möjligheter
- mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i såväl kundernas och verksamhetens behov som tekniska lösningar
- god kompetens och erfarenhet inom projektledning och agilt arbetssätt
- god kompetens och erfarenhet inom behovsanalys och kravfångst
- god kompetens och erfarenhet inom tjänstedesign
- dokumenterad erfarenhet av implementering av digitala lösningar

Personliga egenskaper

Du är strukturerad, har ett helikopterperspektiv och god strategisk förmåga. Du är kreativ, bidrar till nytänkande och visar på möjligheter

Du är konsultativ och kommunikativ och har ett lösningsorienterat förhållningssätt, tar initiativ och uppnår resultat. Du har god förmåga att självständigt planera, driva, prioritera och förankra.

Vi söker dig som har gott om energi, stor drivkraft och är utvecklingsinriktad. Du har lätt för att samarbeta och skapar engagemang och delaktighet. Du är lyhörd, flexibel och gillar att jobba med förändringar. Du ser möjligheter i det mesta, utmanar gamla mönster och arbetssätt och testar gärna nya lösningar och infallsvinklar.


ÖVRIGT
Provanställning på sex månader tillämpas

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Visa mindre